Logo Cestydoprirody.cz

Stop or Go - rozhodovací strategie, díl I.

23.January 2012
Velikost písma: A A A Tisk Autor: Mag.Michael Larcher
Už je to více než 10 let co je „Stop or Go“ podstatou výuky Alpenvereinu o lavinách. Michael Larcher píše o dalším vývoji této rozhodovací strategie.
"Alpenverein Edelweiss CZ Vám přináší překlad článku Michaela Larchera z časopisu Bergundsteigen.
Hlavní foto článku
Kony

„STOP or GO“ je jedním z oněch „nových“ nástrojů, s jejichž pomocí se má podařit na jedné straně strukturovat rozhodovacíí procesy a na druhé straně přeměnit koncepty jednání. Michael Larcher shrnuje podstatné základní kameny a poskytuje výhled na další možnosti vývoje.

Co je nového na „nových znalostech o lavinách?“ Že čerstvě navátý sníh může být nebezpečný? Přirozeně ne, to víme už stovky let. Inovace leží někde jinde.

  • Nová skromnost: Uznáváme, že složitost sněhové pokrývky dalece převažuje naše kognitivní (poznávací) možnosti.
  • Uznáváme, že nemůžeme zabránit každému lavinovému neštěstí.
  • S tímto srozuměním můžeme z jiného úhlu pohlédnout na velký počet úrazů. Rozeznáme náhle – a statistika úrazů zde poskytla mnoho informací – stále se opakující faktory, které u většiny lyžařských lavin spolu souvisejí.
  • U vzdělávání zjišťujeme, že účastníci kurzů byli léta beznadějně přetěžováni. Zprostředkováváme množství informací, aniž bychom nabídli strategii.
  • Dnes víme, že komplexní situace potřebují co možná nejjednodušší koncepty rozhodování a koncepty jednání. Simple but not stupid! (Jednoduché, ale ne hloupé!). Byl to beznadějný vzdělávací optimismus nabídnout učení o lavinách, která je podobně komplikované jako je komplikovaná situace ve sněhové pokrývce.

Strategické učení o lavinách

Výraz „strategie“ se stále více jeví jako nejmenší společný jmenovatel všech nabídek optimalizování rizik, které v současné době nalézáme. Jak může vypadat co možná nejjednodušší „návod“ pro zimní sportovce mimo nabídky bezpečných sjezdovek? Tato nabídka by měla být na jedné straně co možná nejvíce velkorysá, aby byla akceptována , na druhou stranu tak defenzivní, aby spolehlivě chránila před většinou „lavinových případů“. Výzvou je, dosáhnout s co možná nejméně odříkání při maximu snížení rizik.

Stop or Go

Stop or Go je rozčleněno do dvou tématických oblastí. V prvé jde o nalezení ROZHODNUTÍ, v druhé o JEDNÁNÍ, která se v zásadě – to zn. nezávisle na aktuální situaci – mají přijmout (standardní opatření). Oba základní kameny jsou segmentovány časovou strukturou: plánováním – výstupem – sjezdem.

Strategie ROZHODOVÁNÍ: Check 1

Je plánovaná túra přizpůsobena aktuálním poměrům? Mohu svaz přejít příp. sjet? Na tyto dvě prosté otázky nabízí „Stop or Go“ dva filtry. V první kontrole (check) reagujeme na vzrůstající obecné lavinové nebezpečí, které nachází svůj komprimovaný projev ve stupni lavinového nebezpečí, aniž by se bral ohled na určitý sklon svahu. Objektivním pozadím je poznání, že s přibývajícím nebezpečím drasticky přibývá počet oněch bodů terénu, na nichž mohou lyžaři uvolnit deskovou lavinu. Zároveň může toto uvolnění při vzrůstajícím nebezpečí lavin vycházet také z méně strmého terénu (dálkové uvolnění). Limity, které v současné době check 1 navrhuje, požadují např. vzdát to při stupni 3 na svahu s 35° a více. Je check 1 příliš defensivní? Tato otázka souvisí bezprostředně s další, ve které se nyní odráží odpověď – alespoň ve Švýcarsku a v Německu: Jak dalece musí být zohledněn okolní terén? Podle současného postoje je třeba si všímat:

  • při stupni 2: okruhu cca 20 metrů („oblast pohybu“)
  • při stupni 3: celého svahu!
  • při stupni 4: celé oblasti terénu (oblasti příchodu spontánních lavin)
foto
foto
foto

S tímto doporučením bychom byli v naší praktické práci o velký kus dál. Můžeme tudíž podstatně precizněji zacházet s Check1 tak, že hledáme nejstrmější partie svahu – když pro strmost je navrhováno rozhodujících 20 výškových metrů (podle švýcarského lavinového experta Wernera Muntera) – v odpovídajícím výřezu terénu. S touto dohodou v pozadí bych rád dal k diskusi, zda současné hraniční hodnoty u Check1 mohou být v tomto směru změněny. Hodnoty, která jsou dnes používány pod pojmem „limity“:

  • při stupni 2: vzdát to na 40° a více (jako Check1) – ale: omezeny na sektor NORD (NO-NW) a na svahy, po kterých se jezdí zřídka.
  • při stupni 3: vzdát to na 40° a více (Check1 v současné době 35°)- ale: vzít v úvahu celý svah až k příštímu stupni terénu!

Zda se „Stop or Go“ otevře tímto směrem, ukážou příští zimy. Bezpochyby by samotné tyto velmi velkorysé horní hranice mohly zabránit mnoha nehodám. A to je Check1 pouze první filtr.

Strategie ROZHODOVÁNÍ: Check2

Vnímat – Posoudit – Jednat: Check2 je především instrumentem k cílenému hledání signálů nebezpečí. Pozornost účastníků túr má být zaměřena na co možná nejméně hlavních a pozorovatelných signálů nebezpečí. Zredukovat všechny faktory, které tvoří laviny, na ty, které jsou podstatné. V současné době obsahuje Check2 pět signálů nebezpečí, které jsou ve své četnosti a významu rozdílné. Na nejvyšším místě stojí jednoznačně fenomén „nafoukaného sněhu“, často v kombinaci s „novým sněhem“. Aktivní hledání po těchto signálech nebezpečí („zvuky sesedání“toto samozřejmě nevyžadují) je proveditelné. Už při plánování můžeme pozorným studiem celé! zprávy o stavu lavin získat důležité informace. Jednoznačně těžším je posouzení signálů nebezpečí: „Je to pro mě nebezpečné?“ Metr navátého sněhu není žádný problém, když jsem ve špatné době na správném místě. Rozhodující je vždy aktuální zřetel k terénu, k strmosti a expozici. Tento posuzovací krok nakonec jasně ukazuje, že „Stop or Go“ potřebuje víc než získání malé přehledné kartičky. Správné jednání může být zprostředkováno pouze v rámci praktického vzdělání!

Pouze vzděláním se může podařit rozkrýt jednotlivá hesla – nový sníh, nafoukaný sníh, laviny, provlhnutí, zvuky sesedání. Jako kámen, který spadne do vody a vytvoří kruhovité vlny, mají tyto klíčové pojmy uvolnit asociativní řetězce a vyvolat další pozorování. Vzdělávání, jako např. „rozhodovací trénink, zprostředkuje tuto kompetenci. Pravidelně se ale musí připomínat, že naše pozorování zůstanou vždy hypotézou.

Je to pro mě nebezpečné? – Někdy je tato otázka jasně zodpověděna, někdy zůstane pochybnost. Osobní ochota riskovat potom rozhoduje, zda jít či nejít (Stop or Go). Pro mě patří bezpochyby ke „svobodě člověka“ stanovit si svoji hladinu rizika v životě – pokud je jeden odpovědný jenom za sebe. V tomto smyslu se „Stop or Go“ jeví jako jedinečná nabídka pro všechny ty, kteří hledají systém řízení rizika s vysokým činitelem úspěšnosti a jsou proto v zásadě připraveni zřeknout se své túry, svého výkonu. Vrátit se domů zdráv, musí být pro každého člověka nejvyšší princip a to se má respektovat. Stále ještě putují tisíce k novým hrdinům, k Schuhmachrům, Maierům, Kammerlanderům, k lidem, kteří se přesně vyhýbají tomuto společenskému požadavku.

Reklama:

Kam dál?

Komentáře k článku

 
 
Zatím nikdo nepřidal komentář...
 
 


© cestydoprirody.cz, 2011-2013 | Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK